Mengapa perempuan lebih ramai berjaya dalam bidang pelajaran tetapi kalah dibidang perkerjaan berbanding lelaki?

Sekarang ini heboh diperkatakan isu pemansuhan peperiksaan UPSR,PMR dll.

TT4 sokong sangatlah cadangan ini.

Pada TT4 sistem pembelajaran dan peperiksan sekolah-sekolah di Malaysia lebih menguntungkan dan lebih mesra kaum hawa.. Sebab ini lah kebanyakkan universiti di malaysia (70%) atau lebih pelajarnya adalah wanita. Ramai juga lelaki lembut yang berjaya memasuki universiti, sampaikan ada universiti digelar universiti pondan Malaysia. Kalau tak silap TT4 dasar pelajaran kita adalah mengikut dasar pelajaran Brithsh kurun ke 19 yang digubal oleh yahudi untuk menjahanamkan goyim (orang yang bukan yahudi yang pada angapan mereka setaraf dengan binatang) seperti kita.

Terfikirkah kita bila memasuki sektor pekerjaan, lelaki lebih mendominasi wanita. Lihatlah kebanyakan pakar perubatan, saintis, korporat, cendikiawan, jutawan, sehinngakan pereka fesyen rambut, pakaian luar dan dalam, kasut,beg tangan dll bagi wanita dan chef-chef di hotel majoritinya lebih (70%) adalah lelaki. Lelaki tidak menonjol dalam bidang pelajaran (teori) tetapi menonjol di bidang pekerjaan (praktikal)

Tentunya ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem pelajaran kita. Lelaki mempunyai tenaga berlebihan. Mereka akan memberontak jika dikurung dalam bilik darjah. Timbullah isu gangterisma, rempit, ponteng kelas dan lain-lain.

Contohilah Ibnu Sina yang mengajar ilmu perubatan pada murid-muridnya di dalam dan diluar dewan kuliah. Sehinggakan pemilihan tapak sesebuah hospital pun diajarkan kepada murid-muridnya.

Sesuatu perubahan mestilah dilakukan dalam sistem pelajaran kita agar dapat memberi peluang yang lebih adil untuk pelajar lelaki bersaing dengan pelajar wanita.

Fikir dan laksanakanlah.

Kita telah merdeka dari itu jangan biarkan minda kita masih dijajah oleh sistem barat.

2 Respons

  1. Sory 2 say….sy mmg xsetuju LANGSUNG UPSR,PMR dan SPM dimansuhkan.Sy guru sy tau la mcmana student kita skang…
    Di sekolah sy dan ditempat lain,masih ramai pelajar sekolah menengah(tingkatan 1) yg tidak tau tambah,kecilkan pecahan yg mudah dan tolak.50-23 pun xtau kra.Xtau baca!!!Kami guru sekolah menengah menghadapi masalah krn terpakse mengajar membaca,menolak n menggunakan sifir utk matikan pecahan.Sedangkan masa kami sepatutnya dihabiskan utk mengajar silibud/bab tingkatan menengah…bukan mengajar mengeja.Jd bagaimana nak habis silibus?

    Jd bayangkan jk tiada pekse UPSR,PELAJAR LG TIDAK BERSEDIA.Dan hnya terbukti kepandaian n kefahaman mereka apb SPM(jk hnya SPM xdibatalkan).Time ni kita baru tau pelajar kita xtau baca,or xtau tajuk2 yg senang?

    Apa slhnya pekse?ade bukti ikut Yahudi?Klu ya pun mmg dr rekaan yahudi,xsemua xelok.xde motif si yahudi tu nak cipta pekse utk hancurkan islam…jgn prejudis sgt….nt kita yg mundur…islam menggalakkan kita mencari ilmu..bkn kan ia berkaitan dgn ilmu?

    Tp org luar xnmpak…yg mereka nmpak kene mate n sains in english,semua setuju….kdg2 guru kesian dgn pelajar kelas hujung,pedalaman yg terlopong ble ckp ajr in english.Pendidikan seks pun satu…nak diperkenalkan hnya utk elakkan isu hamil luar nikah….
    KEMBALI KPD ISLAM!!!!! ITU SHJ CARANYA!!!

    undang2 zina ikut islam….bukan laksanakan sesuatu SELEPAS terjadi sesuatu(mengandung).Tp SEBELUM…mencegah lebih baik.Bkn dgn mendirikan sekolah2 utk ibu hamil sprt yg dilakukan oleh kerajaan Melaka.MENGGALAKKAN ORG HAMIL ANAK LUAR NIKAH.

    ley say…bygkan ..perbualan antra remaja berkenaaan isu mengandung….”ko masuk la sekolah utk ibu mengandung..hantar anak kt “drop baby” yg diwujudkan tu…pastu?” senangnya…

    sedangkan dlm islam sepatutnya dihukum 100 sebatan dihadpn org…bru blh mengerikan penonton…

    Pendidikan seks nak diperkenalkan…skang shj pelajar kita yg tingkatan 1 n 2 dh blk kul 2.30 krn dh ade subjek IT n sivik..(berbanding kita yg dulu xde,tp pandai jg)

    Bkn ke penddikan seks,sivik n agama blh dirangkumkan??????!!!!

    fikirla….sepatutnya mereka yg bekerja di kementerian pelajaran(berjawatan tinggi) perlu dilantik dr kalangan guru(syarat wajib) krn mereka SANGAT MEMAHAMI isu berkenaan pelajar,akademik dll.That’s why sumtime we can see some of the changes they have done,do not give posite effect…
    jgn krn idea segelintir pemimpin yg tak terkedepan/tak mempertimbangkan semua perkara menyebabkan sesuatu usaha yg telah dilakukan terpakse ditarik blk….cthnya tahun 2012 ,mate n sains in bahasa melayu blk….

    Aduhai….pemimpin kita….u need others opinion too..
    Berkenaan isu prmpn lbh ramai ble masuk U tp ble krj laki lg laku…

    Biarla…ramai pun…nak ditlg laki tu masuk U tp xberkualiti bt ape…dh tentulah majikan nak amik laki sb lagi bertenaga,x ambil cuti bersalin byk kali,pndai jg diri,berdikari dll.PRMPN XKISAH PUN KLU XAMBIL…I THINK prmpn x pndg pun bnde ini sbg isu bsr…

    suke sgt la kita ni wat sesuatu usaha slps sesuatu berlaku…bkn mencegah…

  2. Berkenaan isu nak diperkenalkan subjek pendidikan seks,mmg xsetuju langsung!

    Kita menghukum semua pelajar dgn menambahkan subjek n masa mereka utk pulang ke rumah HANYA krn segelintir pelajar yg wat silap?

    Dlm pemgajaran,jk segelintir pelajar membuat silap,guru tidak boleh mendenda kesemua pljr..cth nya terdpt segelintir pelajar yg tidak membawa buku teks.Guru tak blh hukum semua 1 kelas berdiri krn tak adil utk yg x wat silap..

    berblk kpd isu “menghukum” semua pelajar dgn mengambil subjek pendidikan seks adlh tidak adil terutama kpd pelajar yg mmg baik..dididik baik.

    Pelajar kita skang semaki TERTEKAN krn terlalu dipakse belajar mcm2.Blk sekolah 2.30,tusyen smpai sbtu,dimana kerehatan utk mereka?

    dlu kita xmcm ni pun….tp pandai…

    kita kene pikir KUALITI bkn KUANTITI…adakah pelajar kita berkualiti apb diberi byk tugasan,dipakse bljr subjek itu ini,dll.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: