Apa dah jadi ni? MP PAS ajak tengok bola.

MP PAS ajak tengok bola (klik disini)

Kita yang mendakwa memperjuangkan islam sepatutnya mengajak manusia beribadat kepada Allah dengan bangum malam, bukan ajak tengok bola.

Jangan ajak manusia mensia-siakan masa. Ini bukan kerja pemimpin islam.

Apa dah jadi ni?

Kalau nak cari publisiti bukan ini caranya.

Kemana kita nak bawa orang yang kita pimpin?

Adakah kerja seperti ini yang diamanahkan kepada kita?

Fikir dan renung dengan mata hati.

32 Respons

  1. Aku nk jawab yg TT tanya 1)Apa dah jadi ni?
    Ni lah nmanya partai islam dah terselam, maklum lah nk tarik sokongan dan peminat, buatlah pe2 cara supaya org syok kt kite smpai tergadai prinsip islam..

    Kta TT: Kalau nak cari publisiti bukan ini caranya. Tapi selama nilah mereka duk buat, korang nk buat apa sja boleh lah,asalkan sokong kami pastu kami tak sanggup lah haram perkara yg korang tak suka…kn??

    Kemana kita nak bawa orang yang kita pimpin?
    Kemana lagi klau tak kepada pangkah kami jer, korang nk betui2 amal islam ke tak, apa kami peduli!!
    kearah taatkan Tuhan??jauh sekali.

    Adakah kerja seperti ini yang diamanahkan kepada kita?Amanah??yg nampaknya ternoda amanah ada laa..eh2 jgn marah kt aku..kamu tau kn apa yg dah geng kamu buat bila dah memerintah..tau2 je lah..sssshhhhhh!!

  2. Ini pendapat saya sahaja :

    Saya bersetuju dengan TT .. sepatutnya kita mengajak manusia beribadah bukan ajak tenguk bola .. Tapi terkadang memikirkan dan melihat dari segi situasi sekarang, ada juga yang boleh kita terima apabila sesuatu program yang diadakan tersebut diselitkan cara-cara berdakwah dengan mengedarkan risalah-risalah dakwah berkenaan Islam dan Iman.

    Terkadang terasa baiknya juga strategi kita menarik org muda mendekati kita dan mudah-mudahan terbukak pintu hati mereka.. Minda juga terfikir sejenak.. ada baiknya dia ikut kita tenguk bola, ada gak ilmu yang didapat dari dia pi tenguk bola kat tempat2 maksiat.

    Sebagai contoh, di dataran merdeka, pada waktu petang hingga malam sebelum menjelang perlawanan bola, orang ramai diselitkan dengan konsert2 yang tidak berfaedah.. ini bukan cakap kosong tapi fakta, dan saya sendiri dah lihat semasa melalu kawasan tersebut selepas menyertai demonstrasi bantahan judi baru2 ini.

    Mungkin kaedah kita tidak berapa disukai remaja masa kini, tetapi Minda saya merasakan, terkadang kaedah ini sedikit sebanyak dapat menarik org muda mendekati kita.. ini Bagi saya satu kaedah sikologi yang baik. Mungkin ini tahap pertama mengajak mereka mendekati kita dan mungkin kaedah seterusnya mungkin mereka akan menyertai kita usrah pula.. Fikir-fikirkan..

    Wallahualam

    • kaedah feqh=apabla bercampur halal dan haram maka ia menjadi haram.wahai minda lagi sekali pelik nak ingatkan apabila berhujah jangan cuba cari hujah untuk menutup seseorang apabila kita sanjung tinggi dengan seseorang itu sebagaimana puak2 umno.pelik tak kata minda umno eh….nanti merajuk lg..
      Minda=Minda juga terfikir sejenak.. ada baiknya dia ikut kita tenguk bola, ada gak ilmu yang didapat dari dia pi tenguk bola kat tempat2 maksiat.
      Pelik=Ilmu mana lak yg dapat ni???Diri tengok bola pun dah haram.Mana haram kerna melalaikan,mana haram tengok aurat lelaki yg memakai seluar pendek.Islam ni mudah tapi kta tak boleh bermudah2.Tengok Nik aziz nak samakan lumba kereta dengan lumba kuda pada zaman rasullullah,maka dia pun kata itu sunnah.tak ke pening tu.Zaman nabi kuda dibuat untuk berperang .kereta???minda nak kena duduk dalam reality.maaf adalah lebih baik minda gi ngaji feqah banyak2 ,insyaallah minda akandapat timbangkan perbuatan nik aziz ni betul atau tidak segi syariat,supaya minda tidak termasuk dalam golongan yg ta’sub yg bukan dari golongan ulama’ yg mu’tabar. ini dah habis2 halus dah ckp.kalau merajuk juga tak tahulah

  3. diawal kenyataan telah saya katakan bahawa itu adalah pendapat saya dan tidak ada niat untuk melawan hujah org yg lebih arif.. Pelik jangan menyalahkan saya sepenuhnya berdasarkan kenyataan tersebut..

    Segala hujah dan kenyataan yg saya kemukakan tidak ada niat atau tidak terlintas untuk membela org lain atau pihak2 tertentu seperti yg pelik kemukakan. Minda tidak taksub pada sesetengah org. Yang mana baik akan diikuti dan yang buruk dibuang sama sekali. Bersangka baik dalam menilai org, jangan main serkap jarang saja.

    Minda bukan mengajuk , tapi cara pelik berhujah seperti org tidak matang dalam perbincangan.. kita hadir dalam ruangan ini sekadang mengadakan perbincangan dan bertukar2 pendapat serta ilmu.. yang baik boleh digunakan, yang buruk dibuang.. tetapi pelik berhujah seperti ingin mematahkan semangat dan tiada kaedah yang membina, semuanya menggunakan kaedah memusnah. Jika pelik faham apa kaedah yang Minda maksudkan, mungkin selepas ini kaedah perbincangan dari pelik akan berubah. Tetapi jika pelik masih menggunakan kaedah yang sama, Mungkin ada lebih baik Minda sekadar membaca dan tidak respond kembali.

  4. mematah semangat????kita apabila redha ditegur , jangan sekali2 mengharapkan cara yg kita suka ditegur.cuba lihat kaedah feqh dengan dakwaan saudara dengan dakwah saudara tu..dakwah ke????dakwah dengan ma’siat????jika kita lihat komen2 minda semua yg pas buat manis belaka yg umno buat semua pahit belaka sebagaimna minda pernah berkata =Tidak dinafikan, setiap isu pasti ada percanggahan, oleh kerana itulah wujudnya ismak ulama dalam encari jawapannya dengan perbincangan ukhuwah. Mungkin saya tidak begitu arif tentang fikah atau sebagainya, tetapi saya tetap akan bersama parti yang memperjuangkan Islam selagimana tidak bercanggah Al-Quran dan Sunnah, dan akan bersuara selagi termampu. InsyaAllah =kenyataan apakah ini????macam mana minda nk tahu jika puak2 ni tidak bercanggah dengan alquran dan sunnah (jangan lupa lain kali tambah ijma’ dan qias) jika kita tidak arif tentang halal dan haram .Dengan kata2 minda nilah yg pelik selalu dengar dari puak2 taksub apabila mereka hilang hujahan.sebab itu jangan salahkan pelik sekiranya berdas2 pelik beri.sory eh….

  5. dengan jwpan balas tersebut, sedia maklumlah yg minda tiada respond lg terhadap pelik .. sekian terima kasih

  6. siapa suruh respond.lain kali jangan merapu dengan hukum Allah.sekian terima kasih

  7. ni aku kna msuk cmpur.. puak2 green the moon kta kononnya nk berdakwah lah,guna cara hikmah tapi sebenarnya reality yg berlaku tak gitu,mrk nak tarik sokongan aje.itulah sebabnya pntarbiyahan pemuda-pmudi tidak dibuat secara serius dan berterusan supaya mrk btul2 berubah mnjadi seseorg yg bertaqwa, perihatin dgn soal agama,bukannya mrk yg lalai dgn prkara2 seumpama ni. Yg reality kita tngk pmuda-pemudi skrg baik kt kelntan,selngor dll semakin teruk, anak luar nikah pun dah beratus2 ribu,kerajaan yg memerintah hanya duk anjur program utk tarik sokongan& supaya dikekalkan memerintah je. Artis idola atuk keramat kelntan pun semakin teruk spt si mawi&amy the soh pun semakin menjadi2 kerenah mrk setelah dipuja oleh datuk keramat tu..ni kah namanya uslub berdakwah??semakin teruk ade ler..alah jgn bnyak ckap,nak tarik sokongan laa bukannya nk berdakwah..alasan jerrrrr..semakin dituruti kemahuan pemudi-pemudi, smakin teruklah keadaan mrk..fikir2kan lah!!

  8. kalau begitu baik masuk tabligh lgi bgus,sekurang2nya berubah juga..rajin juga pegi masjid..kan?masuk pas, semakin jadi lara dan merapu kokse.Suruh la datuk keramat kelantan tu buat band sendiri dan jadi vocalis rock agama pun tak pe,,kata la ‘Uslub dakwah ‘,mesti halal punya..

  9. Sayang sekali .. kadang2 org ade ilmu, tapi jalan mengembangkan ilmu itu secara gelojoh.. berani berhujah tapi duduk dalam selimut.. hujahan pun main tembak .. lain org kata lain pula diulasnya.. Memang apa yang ia kata ade betulnya tapi cara dikata tak sama dengan rupa. insyaAllah akan bersambung di blog saya sendiri..

    http://Mindapengarang.wordpress.com

    .. Wallahualam

    • blog mana??blog taksub!!takde masa nk tengk kat blog yg tak reti.politik tk reti..syara’lagi hapra’…duk dalam selimut??gi lah tanya org tua nyaknyuk tu siapa yg ada datang tempelak muka dia sebab ckp merapu.dah tak boleh jawab mulalah kata banyak keje,tkde masa nk layan.menyampah aku…
      minda=kadang2 org ade ilmu, tapi jalan mengembangkan ilmu itu secara gelojoh.
      tulah kalau dh pakai topi sudu ni otak pun sendat.yg gelojoh tu ajak org gi tengok bola lah tu.tulah nanti kalu aku ckp bengong nanti marah..tapi memang bengong pun.dah gi berkokok sorang2 kat blog demo dengan topi sudu yg lain

  10. hahaha .. mcm budak2

  11. patut pun nik aziz tak layan orang mcm kau!!! orang gila!!!

    • kalau org gila nik aziz tk jemput naik rumah bengong. otak demo pun tumpul macam sabit demo.mungkin dia nk layan dengan sama2 tumpul kot..

  12. budak ke bapak budak ke asalkan jangan taksub mcm demo

  13. atas dunia ni orang nampak baik pun sebenarnya gila, antaranya engkaulah. ha ha ha kecian. sendiri tak sedar diri tu gila!!! ha ha ha!!!

  14. rasanya mak demo lahirkan demo kat rumah gila tak.tulah mcm pro je kenal org gila….ketawa pun dh mcm org gila..sahlah terlepas kandang ni.

  15. Usah dilayan budak bawah umur berhujah.. tak guna otak pun.. patut pun pelik je

  16. MP baru sedar ke yg sipelik ni tak ckp umur. tak berotak tu, tj takde komen la. setakat kunun pandai berhujah mcm org bnyk sgt ilmu, ulama umno je biasa yg perangai lagu tu. namanya pun sipelik. dah tentu2 lah byk yg pelik hujahnya. level bebudak le katakan.

    • Aku nak tanya. Datuk Keramat Kelantan (gelaran TKO beri) lantik anak&menantu tu tak mcm Umno ke? klau tak mau kata sama, kata pelanduk dua serupa pun boleh.. Tak mau jugak?? tak pe katakan sekor tu pelanduk..yang sekor lagi kancil..Amacamm!!
      pi mai pi mai 2×5: ulama pas=ulama umno.

  17. begitulah anak2 didikan org tua nyaknyk ,apabila dah terzahir kesalahan2 yg dilakukan org tua nyaknyuk mulalah kata takde otak ,org gila ,bawah umur ,cop umno…kesian korang jadi pak taksub /Dah jelas2 salah dalam syara’ nak juga bela….ish2 berkesan juga ya didikan org tua tu .yg pelik boleh kata kesian korang .Lagi pun modal yg korang pakai ni boleh dikatakan semua ahli2 taksub gunakannya .maka tidak hairanlah.dah jadi biasa….

  18. kesian mak bapak kau kan.Entah2 pun gila gak mcm engkau hah hah hah

  19. inilah didikan org tua nyaknyuk.tuhan pun dikatakan samseng.Jadi tak heranlah dapat anak2 buah mcm gini.Dont worry TT,pelik tak akan ikut jejak puak2 taksub ni ,dah takde hujah mcm ginilah .kesian2 , mcm mana warden hospital boleh terlepas ni sorang ..

  20. dari duk cari salah org lain, perati ayat2 kita yang banyak salah dari betulnya.. bantai sana sini .. pemimpin sendiri dibiar melakukan dosa.. ada ke cuba nasihat. dah la bininya tak bertudung, cucuk pulak botox yang dah jelas haram, salam plak laki sana sini, peluk sana sini.. itu yg lagi baik kau komplen dari kau merapu aje kat sini..

    cakap macam handal sangat pasal usul fiqh, syariah dan lelain, tapi berhujah mcm org kapir, mcm org jahil ilmu.. org mcm kau ni pelik kalau berhujah pasal agama atas pentas, kasut hinggap tang muka.. kalau aku ada bukan kasut aku baling, tombak terus biar kau mati lagi baik dari kau memalukan islam sebab cara kau dah tak macam org islam, macam org kapir ..

    • Ini lagi sorang taksub org tua nyaknyuk .Kalau fiqh itu salah cuba berhujahlah ,jangan dah tak tahu nak berhujah dengan hukum syara’ mula merapu dengan tombak pulak .ini zaman pistol lah bukan zaman dayak pakai cawat .Ni lagi sorang terlepas macam si tumpul .

  21. Jgn tunjuk baik la sipelik bengong. klau setakat spesis gila mcm engkau ni berlambak dlm blog. Nak tunjuk alim dlm blog, pahtu maki orang, baik kau simpan je alim kau tu jauh2. takde sapa nak pakai ckp kau tu bodoh!!!

    • Ni lagi satu bengong .Tak baca ke tuan rumah kata apa= TT harap ruang blog ini dapat dimanfaatkan dengan memberi hujah yang bernas, sama ada pro atau kontra.
      TT sungguh duka cita dengan sikap mereka yang membuat komen di blog ini dengan tidak menjaga adab dan tertib ilmu.
      TT sememangnya mengharapkan komen dari pembaca tetapi biar lah beradab.
      TT suka melihat komen dari pembaca sama ada pro dan kontra, kerana TT inginkan melihat idea-idea yang kita boleh jadikan pandua dan nasihat kepada siapa sahaja yang membaca .
      Yg tumpul ni tahu hanya perkataan gila .Tapi pelik faham hanya org gila je macam gitu .Jangan lupa ya makan ubat .rajin2 makan ubat ,takut terkena virus dengan aksub yang lain .
      Kata org yang kurang siuman= (takde sapa nak pakai ckp kau tu bodoh!!! ) memanglah org tak siuman mana nak pakai kata2 org yang waras .Kesian awak kan

  22. Ooops stop!! Joom Heboh lah! pastu joom le pegi tengok lumbe kereta pulak setelah selesai tngok bola…hai mcm2..haru biru hijau dibuatnya.

  23. Maksud Hadis: Agama itu Nasihat, bagi siapa ia ya rasulullah, lillah, wa lirrasul wali ammati muslim.

    saya minta dinasihati. tk wassalam.

  24. Kalau dah tak dapat nak memperbezakan lagi yang di katakan HAWA NAFSU itu >>>>>maka ini lah jadi nya.
    semua cakap dan kata itu berpehak kapada penghulu nya ia itu Hawa Nafsu.
    Akal dah ada cuba2 lah menimbang dengan nya. kan bagus dapat satu keputusan yang saimbang?
    Siapa kita yang hendak memperkatakan kapada sahabat2 kita itu>? yang bukan2 Apa kah ini berupa orang2 yang berilmu?

  25. Jom cuti krn kelate menang bola!! Nabi kite mintak jgn tiru perangai org2 kafir..kite dah mnggalakkn cara hidup puak2 yahudi&nasara..BOIKOT MEREKA!! SELAMA TU LER KAMU TERPEDAYA&TEWAS DGN MEREKA!!!!
    DIMANAKAH SLOGAN KAMU YG MNGUAR2KAN : “ISLAM CARA HIDUP KAMI”???

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: